کد خبر: ۱۴۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
احزاب سیاسی الجزایر ضمن انتقاد شدید از عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی، تأکید کردند که این اقدام ضربه‌ای به ملتهای الجزایر و فلسطین است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، احزاب سیاسی الجزایر از عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرده و از دولت خود خواستند که «برای مقابله با این بحران، اقدامات سریعی انجام دهند».

این احزاب با بیان اینکه این اقدام، «خطر آتی» برای الجزایر محسوب می‌شود، تأکید کردند، پیوستن مغرب به کاروان کشورهایی که روابط خود را با صهیونیستها عادی کردند، به ضرر ملتهای صحرای غربی و فلسطین است.

روزنامه الشروق الجزایر به این اقدام مغرب پرداخت و نوشت، واکنشهای منفی احزاب الجزایر به این اقدام رباط، همچنان ادامه دارد. جنبش النهضه الجزایر با انتشار بیانیه‌ای، از این اقدام تحت عنوان «خنجر ناجوانمردانه» به مسئله فلسطین یاد کرد.

النهضه تصریح کرد، اینکه رئیس جمهور آمریکا، در ازای عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی، پذیرفت که حاکمیت رباط بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی را به رسمیت بشناسد، و جنبش «پولیسارو» را یک جنبش تروریستی قلمداد کند، یک «اقدام خصمانه علیه الجزایر» است.

این جنبش با بیان اینکه چنین اقداماتی می‌تواند موجب پیچیدگی روابط الجزایر و مغرب و بر هم خوردن ثبات در این منطقه شود، گفت که «عادی‌سازی، ضربه محکمی به مسئله فلسطین و ثبات الجزایر بوده و در راستای کمک به برنامه‌های خارجی است که هدف آن، متشنج کردن اوضاع در مرزهای ما و کشورهای همسایه است».

این جنبش همچنین از دولت الجزایر خواست که این «تحول خطرناک» را بررسی کرده و در راستای از بین بردن تشنج در عرصه سیاسی، به سرعت عمل کند و از راه گفت‌وگوی فراگیر با شرکای سیاسی و اجتماعی، جبهه داخلی این کشور را تقویت کند.

«محسن بلعباس» رئیس نهاد موسوم به «تجمع برای فرهنگ و دموکراسی» هم گفت که الجزایر از زمان استقلال خود، حق تعیین سرنوشت تمامی ملتهای تحت استعمار را تأیید می‌کند.

بلعباس با بیان اینکه، «به رسمیت شناختن دروغین حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط آمریکا، چیزی را تغییر نخواهد داد»، خاطر نشان کرد، موضع الجزایر درباره صحرای غربی، همان موضع سازمان ملل است که باید تعیین تکلیف شود.

صحرای غربی از سال ۱۹۷۴ به دنبال پایان استعمارگری اسپانیا در این منطقه، تحت حاکمیت مغرب قرار دارد اما جبهه پولیساریو به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی تحت حمایت الجزائر خواهان استقلال صحرای غربی و سلطه بر این منطقه است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

در حالی‌که مغرب خواهان حکومت خودگردان در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت مغرب در این منطقه است اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح بوده و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

«احمد الشوتری» سخنگوی حزب سوسیالیست بعث الجزایر هم تأکید کرد، پیوستن مغرب به کاروان کشورهایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند، قابل پیش‌بین بود؛ زیرا طرفین روابط، نیمه علنی با هم داشتند.

الشوتری در پایان تصریح کرد، اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی رباط، در ادامه روابط قدیمی بود که طرفین با هم داشتند، ولی توجیهات مغرب، فقط به سود راستگرایان صهیونیست و رئیس جمهور آمریکاست که سقوط کرده و دیگر بار نخواهد گشت.

انتهای پیام/م

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار